Voedselverspilling is een groter probleem dan veel mensen zich realiseren.

 

Er zijn oneindig veel manieren waarop u uw voedselafval kunt verminderen, hergebruiken en recyclen.

De praktische tips in dit artikel helpen u niet alleen om minder voedsel te verspillen, maar kunnen u ook geld en tijd besparen.

Door elke dag meer na te denken over het voedsel dat uw huishouden verspilt, kunt u helpen een positieve verandering teweeg te brengen om enkele van de meest waardevolle hulpbronnen op aarde te behouden.

Zelfs minimale veranderingen in de manier waarop je winkelt, kookt en voedsel consumeert, helpen je om je impact op het milieu te verminderen. Het hoeft niet moeilijk te zijn.

Met een kleine inspanning kunt u uw voedselverspilling drastisch verminderen, geld en tijd besparen en helpen de druk op moeder natuur te verminderen.

 

In feite wordt bijna een derde van alle voedsel dat in de wereld wordt geproduceerd om verschillende redenen weggegooid of verspild. Dat komt neer op bijna 1,3 miljard ton per jaar.

Het is niet verrassend dat geïndustrialiseerde landen meer voedsel verspillen dan ontwikkelingslanden. In 2010 produceerde de gemiddelde Europeaan ongeveer 219 pond (99 kg) aan voedselafval.

Terwijl je misschien niet denkt dat voedselverspilling je beïnvloedt, denk nog eens na.

Het gooien van eetbaar voedsel verspilt niet alleen geld. Gegooid voedsel wordt naar stortplaatsen gestuurd, waar het verrot en methaangas produceert, het tweede meest voorkomende broeikasgas. Met andere woorden, het weggooien van je voedsel draagt bij aan de klimaatverandering.

Het verspilt ook een enorme hoeveelheid water. Volgens het World Resources Institute gaat elk jaar 24% van al het water dat voor de landbouw wordt gebruikt, verloren door voedselverspilling. Dat is 45 biljoen liter (ongeveer 170 biljoen liter).

Hoewel deze getallen overweldigend lijken, kunt u helpen deze schadelijke praktijk te verminderen door de eenvoudige tips in dit artikel te volgen. Elk klein beetje helpt.

1.Winkel Slim

De meeste mensen hebben de neiging om meer voedsel te kopen dan ze nodig hebben.

Hoewel het kopen in bulk handig kan zijn, heeft onderzoek aangetoond dat deze manier van winkelen leidt tot meer voedselverspilling.

Om te voorkomen dat je meer voedsel koopt dan je nodig hebt, moet je om de paar dagen naar de kruidenierswinkel gaan in plaats van één keer per week een bulkwinkeltrip te doen.

Maak er een punt van om al het voedsel dat je hebt gekocht tijdens de laatste reis naar de markt op te gebruiken voordat je meer boodschappen koopt.

Probeer bovendien een lijstje te maken van artikelen die je moet kopen en blijf bij dat lijstje. Dit zal je helpen om impulsaankopen te verminderen en ook voedselverspilling te verminderen.

2. Bewaar voedsel correct

Onjuiste opslag leidt tot een enorme hoeveelheid voedselverspilling.

Volgens de Natural Resource Defense Council is ongeveer tweederde van het huishoudelijk afval in het Verenigd Koninkrijk te wijten aan voedselbederf.

Veel mensen weten niet zeker hoe ze fruit en groenten moeten opslaan, wat kan leiden tot voortijdige rijping en uiteindelijk tot rotte producten.

Zo moeten bijvoorbeeld aardappelen, tomaten, knoflook, komkommers en uien nooit worden gekoeld. Deze producten moeten op kamertemperatuur worden bewaard.

Het scheiden van voedingsmiddelen die meer ethyleengas produceren van voedingsmiddelen die dat niet doen, is een andere goede manier om voedselbederf te verminderen. Ethyleen bevordert de rijping van voedsel en kan leiden tot bederf.

Voedingsmiddelen die ethyleengas produceren tijdens de rijping zijn onder andere: Bananen, avocado's, tomaten, peche, peren en groene uien

Houd deze voedingsmiddelen uit de buurt van ethyleengevoelige producten zoals aardappelen, appels, bladgroen, bessen en paprika's om voortijdig bederf te voorkomen.

3. Leer te bewaren

Hoewel je misschien denkt dat fermenteren en inmaken nieuwe rages zijn, worden dergelijke conserveringstechnieken al duizenden jaren gebruikt.

Pekel, een soort conserveringsmethode waarbij gebruik wordt gemaakt van pekel of azijn, wordt mogelijk al 2400 voor Christus gebruikt.

Beitsen, drogen, inblikken, fermenteren, invriezen en uitharden zijn allemaal methoden die u kunt gebruiken om voedsel langer houdbaar te maken en zo de hoeveelheid afval te verminderen.

Deze methoden zullen niet alleen uw ecologische voetafdruk verkleinen, ze zullen u ook geld besparen. Bovendien zijn de meeste conserveringstechnieken eenvoudig en kunnen ze leuk zijn.

Bijvoorbeeld het inblikken van een overmaat aan rijpe appels en het omzetten in appelmoes, of het inmaken van verse wortelen uit de markt zal je een heerlijke en langdurige traktatie geven waar zelfs kinderen van zullen genieten.

4. Wees geen perfectionist

Wist je dat het rommelen door een bak met appels tot je de meest perfect uitziende appels vindt, bijdraagt aan voedselverspilling?

Hoewel identiek in smaak en voeding, worden zogenaamde "lelijke" groenten en fruit doorgegeven voor producten die een aangenamere smaak hebben.

De vraag van de consument naar onberispelijke groenten en fruit heeft ertoe geleid dat grote kruideniersketens alleen nog maar beeldbepalende producten van boeren kopen. Dit leidt ertoe dat tonnen perfect goed voedsel verloren gaan.

Doe uw deel door te kiezen voor iets onvolmaakte producten in de supermarkt, of beter nog, rechtstreeks van de boer.

5. Houd uw koelkast rommelvrij

Je hebt waarschijnlijk het gezegde gehoord, "uit het zicht, uit het hoofd". Dit klinkt vooral waar als het om voedsel gaat.

Terwijl het hebben van een goed gevulde koelkast een goede zaak kan zijn, kan een overmatig gevulde koelkast slecht zijn als het gaat om voedselverspilling.

Help voedselbederf te voorkomen door uw koelkast zo te organiseren dat u het voedsel duidelijk kunt zien en weet wanneer het gekocht is.

Een goede manier om je koelkast op te slaan is door gebruik te maken van de FIFO-methode, wat staat voor "first in, first out".

Bijvoorbeeld, als je een nieuwe doos bessen koopt, plaats dan de nieuwere verpakking achter de oude. Dit helpt ervoor te zorgen dat ouder voedsel wordt gebruikt, niet verspild.

6.Bespaar restjes

Restjes zijn niet alleen voor de vakantie.

Hoewel veel mensen overtollig voedsel van grote maaltijden besparen, wordt het vaak vergeten in de koelkast, en dan weggegooid als het slecht gaat.

Het bewaren van restjes in een heldere glazen bak, in plaats van in een ondoorzichtige bak, helpt ervoor te zorgen dat u het voedsel niet vergeet.

Als je veel kookt en je hebt regelmatig restjes, wijs dan een dag aan om alles wat zich in de koelkast heeft opgehoopt op te gebruiken. Dit is een goede manier om te voorkomen dat u voedsel weggooit.

Bovendien bespaart het je tijd en geld.

7. Eet de schil

Mensen verwijderen vaak de schil van fruit, groenten en kip bij het bereiden van maaltijden.

Dat is jammer, want er zitten zoveel voedingsstoffen in de buitenste laag van het product en in de huid van gevogelte. Zo bevatten appelschillen bijvoorbeeld een grote hoeveelheid vezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten.

In feite hebben onderzoekers een groep verbindingen geïdentificeerd die aanwezig zijn in de appelschillen, de zogenaamde triterpenoïden. Ze fungeren als krachtige antioxidanten in het lichaam en kunnen kankerbestrijdend werken.

De kippenhuid zit ook vol met voedingsstoffen, waaronder vitamine A, B-vitamines, eiwitten en gezonde vetten.

Bovendien is kippenhuid een geweldige bron van de antioxidant selenium, die helpt bij het bestrijden van ontstekingen in het lichaam.

Deze voordelen zijn niet beperkt tot kippen- en appelschil. De buitenste lagen van aardappelen, wortelen, komkommers, mango's, kiwi's en aubergines zijn ook eetbaar en voedzaam.

Niet alleen is het eten van de schil heerlijk, het is ook nog eens zuinig en vermindert de impact van uw voedselverspilling.

8. Eet de dooier

Velen onder ons vermijden nog steeds eierdooiers en kiezen in plaats daarvan voor omeletten en roereiwit.

Het vermijden van eidooiers komt meestal voort uit de angst dat ze het cholesterolgehalte verhogen. Veel mensen gaan ervan uit dat het eten van voedsel met een hoog cholesterolgehalte, zoals eieren, een grote invloed heeft op het cholesterolgehalte.

Studies hebben echter aangetoond dat bij de meeste mensen het cholesterolgehalte in de voeding slechts een klein effect heeft op het cholesterolgehalte.

Uw lever maakt eigenlijk het grootste deel van het cholesterol dat u nodig heeft en uw lichaam reguleert het niveau in het bloed nauwlettend. Wanneer u voedsel eet dat een hoge hoeveelheid cholesterol bevat, compenseert uw lever dit eenvoudigweg door minder te produceren.

In feite toont het bewijs aan dat de meeste mensen, zelfs degenen met een hoog cholesterolgehalte, kunnen genieten van hele eieren zonder risico's.

Bovendien zitten eidooiers vol met voedingsstoffen, waaronder eiwitten, vitamine A, ijzer, selenium en B-vitaminen.

Als je de smaak of textuur van eidooiers gewoonweg niet lekker vindt, kun je ze aan andere recepten toevoegen om de smaak te maskeren. U kunt zelfs dooiers gebruiken als een ultra-vochtig haarmasker.

9. Wees een Seed Saver

Van de 1,3 miljard pond pompoenen die elk jaar in Europa worden geproduceerd, worden de meeste uiteindelijk weggegooid.

Terwijl het snijden van pompoenen leuk kan zijn voor het hele gezin, zijn er manieren om het afval dat met deze activiteit gepaard gaat te verminderen.

Naast het gebruik van het smakelijke vruchtvlees van je pompoenen in recepten en bakken, is een geweldige manier om afval te snijden het redden van de zaden. In feite zijn pompoenzaden lekker en zitten ze vol met voedingsstoffen.

Ze hebben een zeer hoog magnesiumgehalte, een mineraal dat belangrijk is voor de gezondheid van hart en bloed en dat helpt om de bloeddruk en de bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

Om de pompoenzaden te bewaren, hoeft u ze alleen maar te wassen en te drogen en ze vervolgens met een beetje olijfolie en zout te gooien en te roosteren in de oven. 

10.  Meng restjes met de blender

Het mengen van een smoothie met voedingsstoffen kan een heerlijke manier zijn om voedselverspilling te verminderen.

Hoewel de stengels, uiteinden en schillen van de producten misschien niet eetlustopwekkend zijn in hun hele vorm, is het toevoegen van deze producten aan een smoothie een manier om hun vele voordelen te oogsten.

De stengels van groene producten zoals boerenkool en snijbiet zitten vol met vezels en voedingsstoffen, waardoor ze een geweldige aanvulling zijn op smoothies. De toppen van bieten, aardbeien en wortelen zijn ook geweldig om toe te voegen.

Andere items die anders zouden worden weggegooid kunnen ook worden gegooid in een voedzame mix, waaronder fruit- en groenteschillen, verwelkte kruiden, overrijpe bananen en gehakte broccolistelen.

11. Zelfgemaakte voorraad maken

Stoof groentesnippers zoals de toppen, stengels, schillen en andere restjes aan met wat olijfolie of boter, voeg vervolgens water toe en laat ze sudderen tot een aromatische groentebouillon. Groenten zijn niet de enige restjes die kunnen worden omgevormd tot een smakelijke bouillon.

In plaats van het karkas van de kip of de overgebleven vleesbotjes te laten verdwijnen, laat je ze sudderen met groenten, kruiden en water om een zelfgemaakte bouillon te maken die de in de winkel gekochte bouillon te schande zal maken.

12. Geef je drinkwater meer smaak

Veel mensen drinken niet genoeg water omdat ze de smaak niet lekker vinden, of omdat ze die niet hebben.

Gelukkig kunt u water lekkerder maken en tegelijkertijd de impact van uw voedselverspilling verminderen.

Een van de gemakkelijkste manieren om je waterinname te verhogen is om het goed te laten smaken. Gebruik schillen van citrusvruchten, appels en komkommers om je glas water of een seltzer een schop te geven.

Wilde kruiden en bessen toppen maken ook uitstekende toevoegingen aan uw waterfles.

Gooi de overgebleven vruchten of kruiden na afloop van het water in een smoothie voor een nul-afval voedingsboost.

13 Houd uw serveermaten in toom

Overeten is voor veel mensen een probleem.

Door ervoor te zorgen dat uw portiegrootte binnen een gezond bereik blijft, helpt u niet alleen om uw gewicht laag te houden, maar vermindert u ook de voedselverspilling.

Hoewel u er misschien geen twee keer over nadenkt om de restjes voedsel op uw bord in de vuilnisbak te schrapen, moet u er wel rekening mee houden dat voedselafval een grote impact heeft op het milieu.

Door meer rekening te houden met hoe hongerig je eigenlijk bent en door de portiecontrole te oefenen, kun je de voedselverspilling verminderen.

14. Vrienden worden met uw diepvriezer

Het invriezen van voedsel is een van de gemakkelijkste manieren om het te bewaren, en de soorten voedsel die goed in te vriezen zijn eindeloos.

Zo kunnen bijvoorbeeld groenten die iets te zacht zijn om in uw favoriete salade te worden gebruikt, in diepvriesveilige zakken of containers worden gedaan en later worden gebruikt in smoothies en andere recepten.

Een overmaat aan kruiden kan worden gecombineerd met olijfolie en gehakte knoflook en vervolgens worden ingevroren in ijsblokjesbakjes voor een handige en lekkere toevoeging aan sautés en andere gerechten.

U kunt restjes van de maaltijden invriezen, overtollige producten van uw favoriete boerderijkraam en bulkmaaltijden zoals soepen en chili's. Het is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat u altijd een gezonde, zelfgekookte maaltijd tot uw beschikking heeft.

15. Begrijp de houdbaarheidsdatum

 "Vervalt op" is slechts één van de vele verwarrende termen die bedrijven gebruiken op voedseletiketten om de consument te laten weten wanneer een product waarschijnlijk slecht zal gaan.

In feite wordt de taak vaak overgelaten aan voedselproducenten om de datum te bepalen waarop zij denken dat een product het meest waarschijnlijk zal bederven. De waarheid is dat het meeste voedsel dat net over de houdbaarheidsdatum heen is, nog steeds veilig is om te eten.

Er is nu een beweging aan de gang om het houdbaarheidsetiketteringssysteem van het voedsel duidelijker te maken voor de consument. Gebruik in de tussentijd uw beste oordeel bij de beslissing of voedsel dat iets over de houdbaarheidsdatum heen is, veilig is om te eten.

16. Composteer als u kunt

Het composteren van voedselresten is een nuttige manier om voedselresten te hergebruiken, waarbij voedselafval wordt omgezet in energie voor planten.

Hoewel niet iedereen ruimte heeft voor een composteringssysteem in de open lucht, is er een breed scala aan composteringssystemen die deze praktijk gemakkelijk en toegankelijk maken voor iedereen, zelfs voor mensen met een beperkte ruimte.

Een buitencomposteerder kan goed werken voor iemand met een grote tuin, terwijl een aanrecht compostbak het beste is voor stadsbewoners met kamerplanten of kleine kruidentuinen.

17. Lunchpakketten

Hoewel een lunch met collega's of een maaltijd uit je favoriete restaurant leuk kan zijn, is het ook duur en kan het bijdragen aan voedselverspilling.

Een nuttige manier om geld te besparen en tegelijkertijd uw ecologische voetafdruk te verkleinen is om uw lunch mee te nemen naar uw werk.

Als je de neiging hebt om restjes van zelfgemaakte maaltijden te genereren, pak ze dan in voor een bevredigende en gezonde lunch voor je werkdag.

Als u 's ochtends vastgebonden bent, probeer dan uw restjes in portieverpakkingen in te vriezen. Op die manier heb je elke ochtend een stevige lunch klaarstaan.

18. Gooi je koffiedik niet weg...

Als je je niet kunt voorbereiden op je dag zonder een heet kopje koffie, dan is de kans groot dat je veel koffiedik genereert.

Interessant is dat dit vaak over het hoofd geziene restje veel nut heeft.

Wie een groene duim heeft, kan blij zijn te weten dat koffiedik een uitstekende meststof voor planten is. De koffiedik is rijk aan stikstof, fosfor en kalium en dat zijn voedingsstoffen waar planten naar verlangen. Koffiedroesem is ook een fantastisch natuurlijk muggenwerend middel.

Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat het besproeien van koffiedik in grasrijke gebieden vrouwelijke muggen ervan weerhoudt om eieren te leggen, waardoor de populatie van deze vervelende insecten afneemt.

19.Creatief in de keuken

Een van de leuke dingen aan het koken van je eigen eten is dat je recepten naar wens kunt aanpassen en nieuwe smaken en ingrediënten kunt toevoegen.

Het toevoegen van delen van voedsel die meestal niet worden gebruikt is een uitstekende manier om restjes te hergebruiken als je in de keuken aan het experimenteren bent.

Stengels en wortels maken smakelijke toevoegingen aan salades en gebakken gerechten, terwijl knoflook- en uiendelen smaak kunnen toevoegen aan bouillon en sauzen.

Het opkloppen van een verse pesto gemaakt met broccolistelen, zachte tomaten, verwelkte spinazie of koriander in plaats van de traditionele basilicum is een inventieve manier om een smakelijke twist aan favoriete gerechten toe te voegen.

20.Verwen uzelf

Als u geld wilt besparen en tegelijkertijd potentieel schadelijke chemicaliën in sommige huidverzorgingsproducten wilt vermijden, probeer dan thuis een scrub of masker voor te bereiden.

Avocado's zitten vol met gezonde vetten, antioxidanten en vitamine E, waardoor ze een perfecte aanvulling zijn op een natuurlijk gezichtsmasker.

Combineer overrijpe avocado met een beetje honing voor een luxueuze combinatie die kan worden gebruikt op het gezicht of het haar.

Het mengen van gebruikte koffiedik met een beetje suiker en olijfolie zorgt voor een verkwikkende lichaamsscrub. U kunt ook koele gebruikte theezakjes of overtollige komkommerschijfjes op uw ogen aanbrengen om wallen te verminderen.